Black Friday, česky Černý Pátek, je zvyk převzatý ze Spojených států amerických. Jedná se o akci, kdy obchody mají obrovské slevy na určité druhy zboží, zpravidla elektroniku. Původním úmyslem je, aby lidé mohli koupit vánoční dárky za nižší cenu. Bohužel, úmysl se poněkud zvrtnul, a to jak u nás, tak za mořem. U obou však z různých důvodů.
V USA je Black Friday jednou z největších, ne-li tou největší slevovou akcí roku. Jako taková přivádí davy prakticky k šílenství. Každý se snaží ukořistit svou vysněnou věc s obrovskou slevou, byť ji zrovna nepotřebuje. K čemu jsou například tři nové televize? No, k ničemu, ale byly levné. Navíc většina lidí zde nekupuje dárky pro svou rodinu či přátele, nýbrž věci, které oni sami chtějí.
A právě davové šílenství je v USA největším problémem Black Friday. Každoročně dochází minimálně k několika zraněním, výjimkou není ani to, že dva zákazníci přetahující se o poslední kousek daného zboží toto zboží nakonec zničili. Často musí zasahovat i policie.
Na druhou stranu v České republice tato akce tak netáhne, a to hned z několika důvodů. Především je to nepochopení principu celé akce prodejci. Ti Černý pátek pořádají několikrát do roka, čímž snižují jeho exkluzivitu. Ani slevy nejsou takové jako za mořem, protože obchody přeci jen chtějí vydělat co nejvíce. Výjimkou není ani zvýšení ceny krátce před Černým pátkem, takže sleva se zdá vyšší, než by skutečně byla.
Dalším důvodem je celková mentalita lidí. Zatímco v Čechách už si na různé akce zvykáme, přesto nepropadáme až takovému šílenství jako obyvatelé USA. Dá se říci, že k nelibosti obchodníků tu máme přeci jen vyšší procento rozumných lidí.
Problémem jsou ale také samotné věci, které jsou zlevněné. Obvykle se jedná o zboží, které se obvykle příliš neprodává. Celkově v Black Friday u nás obchody spoustu zboží nezahrnou. Většinou zlevní jen to, co nutně potřebují prodat, doufajíc, že když už tam zákazník přijde, koupí si i onu další věc za plnou cenu. Takto to bohužel nefunguje. Není divu, že se této akci u nás příliš nedaří.
Celkově se dá říci, že by mohlo jít o dobrý zvyk a způsob, jak dokončit vánoční nákup za levné peníze. Bohužel, lidi jsou lidi a poměrně dobrý koncept se nakonec změnil v oslavu konzumu v té nejčistší podobě. Buďme jen rádi, že se to zatím nedostalo v plné síle k nám.